Eurocopa 2016: l’impacte del futbol en l’economia

10 Juny, 2016

Eurocopa 2016: l’impacte del futbol en l’economia


Comença l’Eurocopa 2016, un dels esdeveniments esportius més esperats de l’any, que manté en suspens no només un continent, sinó tot el planeta. Un esdeveniment amb el qual l’economia es capgira: samarretes, bars, turisme, patrocinis… com afecta un esdeveniment d’aquestes característiques l’economia d’un país?

En el cas de l’Eurocopa d’aquest any a França, s’estima que es generaran ni més ni menys que 1.200 milions d’euros de valor afegit. Això és perquè es preveu que hi hagi més de dos milions d’aficionats que vagin als 51 partits oficials. Segons el que calcula l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), d’aquest total, més del 40% vindran de fora del país. Continuant amb aquestes estimacions, cadascun dels visitants s’estarà una mitjana de 5 dies a França, en els quals gastarà uns 160 euros. Només amb això, el país gal ingressarà 640 milions d’euros, als quals s’han d’afegir els 600 milions generats com a retorn dels 160 milions que es van invertir per sufragar els costos de l’esdeveniment.

Però aquest no és l’únic impacte positiu per al país. Un altre dels grans beneficiats de l’Eurocopa 2016 és el sector laboral. Tenint en compte les dades de l’OCDE, s’estima que el 55% del valor afegit generat en l’Eurocopa es distribuirà en forma de salaris. Per tant, si el cost mitjà d’un lloc de treball a temps complet a França és de 40.800 euros, gràcies als beneficis de l’Eurocopa es generaran 16.176 llocs de treball.

Quin impacte té el futbol en l’economia espanyola?

La positiva repercussió del futbol en l’economia no és una cosa que només passi a França. A Espanya, estudis com Impacto socio-económico del fútbol profesional en España, de KPMG Sports, determinen l’impacte d’aquest esport. Segons dades d’aquest informe, durant l’any 2013 el futbol professional va generar més de 7.600 milions d’euros comptabilitzant-ne els efectes directes, indirectes i induïts, una xifra que va representar un 0,75% del PIB espanyol. Si fos possible, això resulta més important encara si tenim en compte que, segons les noves previsions, aquest percentatge pujarà a l’1% del PIB.

I és que són molts els negocis que depenen directament o indirectament del futbol per desenvolupar-se i créixer, la qual cosa influeix directament i de manera positiva en l’ocupació, ja que l’esport rei crea 140.000 llocs de treball a Espanya, i això, al seu torn, implica més contribuents en la Seguretat Social i altres impostos, així com nous actius que poden consumir productes.

Sembla notable, per tant, la importància que té el futbol en l’economia de cada país, i de manera més específica en l’espanyola, una circumstància que no es queda en un benefici global sinó que es trasllada a l’economia de les mateixes ciutats. I és que, segons l’estudi “Elaboración de un modelo de impacto del fútbol profesional en la economía española”, només el fet d’estar en Primera Divisió de la lliga de futbol espanyola suposa un impacte d’entre 20 i 30 milions d’euros per a cada ciutat.

Deixa un comentari

La teva dirección de correu no será publicada Els camps necesaris están marcats *