Claus per entendre l’èxit d’Amazon

16 Març, 2017

Claus per entendre l’èxit d’Amazon


El 2018, 1 de cada 3 euros que es venguin online als EUA serà a través d’Amazon.Així ho assegura un estudi recent de la consultora independent Bain & Company. Les dades de l’evolució del gegant tecnològic són aclaparadores: un 26% d’augment de beneficis el 2016 i una línia de productes i serveis cada vegada més diversificada.

Descobreix en aquest post les claus de l’èxit d’Amazon i els territoris on està assentant la seva estrategia.

Oferta àmplia i client: Si ho vols, és a Amazon

Ja estan molt lluny els orígens en ciberllibreria d’Amazon. De fet, segons dades d’Amazon, gairebé el 50% de les vendes a nivell global provenen de petites empreses presents en el marketplace, que, moltes vegades, subcontracten la logística d’Amazon. A Espanya, de fet, les pimes que venen els seus productes a través d’Amazon van facturar més de 200 milions d’euros en vendes internacionals el 2016.

Roba, tecnologia, objectes. “El meu objectiu és vendre de tot”, afirmava Jeff Bezos, CEO d’Amazon, l’any 2000. Un dels sectors pel qual està apostant més fort és l’alimentació. A través d’Amazon Prime Now, la companyia envia a domicili els productes frescos del supermercat en una hora (5,9 euros) o en dues hores (gratis). A les àrees metropolitanes de Madrid i Barcelona, l’entrega es duu a terme amb un sistema de repartiment en bicicleta elèctrica.
A Espanya, on el comerç electrònic ha crescut un 26% en l’últim any, Amazon ha signat un acord amb l’emblemàtic Mercado de la Paz de Madrid que li permet oferir fins a 18.000 referències de productes frescos i congelats i donar una oportunitat als petits comerços d’arribar a un nou tipus de consumidor mitjançant la logística ultraràpida.

D’altra banda, fa unes setmanes el gegant es llançava a la batalla de la música. Sota el nom Amazon Music Unlimited (encara no disponible a Espanya) ha llançat un servei per escoltar milers de cançons de forma il·limitada per uns 8 dòlars al mes, preu prop de un 20% menor que el dels seus principals competidors. Tal és la magnitud del fenomen que, sense anar més lluny, la firma de Jeff Bezos va vendre a Amazon França 72 cotxes SEAT en un mes.

Com la pròpia empresa recull en seus principis (web en anglès), Amazon està obsessionat pel client. La gestió i el flux de treball es configuren partint d’ell. “Encara que els líders de la companyia prestin atenció als competidors, el focus central és el client”, expressen els valors de la seva pàgina web.

El negoci cloud

Pilar de la rendibilitat d’Amazon. Tal com informa Expansión, les vendes de serveis en el núvol representen uns 12.200 milions de dòlars. Malgrat els marges baixos propis d’aquest tipus de serveis, aquesta oferta li ha generat un benefici operatiu de 3.100 milions de dòlars, el 74% del consolidat de la compañía.

Logística

Una altra de les claus de l’èxit és l’experiència de compra. Amazon ha sabut reduir al màxim el temps entre el clic de compra i l’entrega del producte, fent cada vegada més passos per tenir més control de la logística.

A EUA, com recull una altra notícia d’Expansión, un 50% de la població té una àrea logística d’Amazon a menys de 35 km. A Espanya, compta des de 2012 amb un espai de 77.000 metres quadrats a San Fernando de Henares (Madrid), el centre comercial online més gran d’Espanya. Dels 40 empleats que hi havia el 2012 s’ha passat a una plantilla de més de 900 empleats fixos.

Precisament, fa uns dies, la companyia anunciava la creació de 500 nous llocs de treball a Espanya per a 2017. A més, Amazon acaba d’anunciar que el centre logístic del Prat de Llobregat començarà a distribuir paquets a partir del 4 d’octubre de 2017, una vegada finalitzades les obres que es van començar el juliol de l’any passat. La nova plataforma, segons dades ofertes per la companyia, crearà 1.500 llocs de treball fixos en tres  anys. A més, Amazon també disposa d’un centre de 28.000 m2 a Castellbisbal dedicat a Amazon Pantry, una botiga on els membres d’Amazon Premium poden comprar aliments, productes per a la neteja de la llar, l’atenció personal y altres productes del dia a dia, i dos centres logístics urbans a Madrid i Barcelona per a les comandes de Prime Now.

Però com aconsegueix Amazon ser tan ràpid en les seves entregues? A 31 magatzems. Per exemple, si es fa una comanda a França, aquesta xarxa de nodes permet que es detecti automàticament l’estoc dels magatzems perquè s’assigni al més proper, ja sigui d’Itàlia, d’Espanya o de França.

Tot i així, si hi ha alguna cosa per la qual cosa l’empresa està sent notícia és pels seus sistemes pioners d’enviament. El més popular ha estat el dron. La prova pilot de Prime Air ha estat un èxit. Segons van anunciar a final d’any, Amazon va trigar 13 minuts a lliurar un producte des del moment en què va fer clic en comprar.

Acord amb CaixaBank

Amb la motivació d’ajudar els petits comerços en la seva estratègia de venda online, CaixaBank s’ha convertit en un dels membres d’una aliança de plataformes tecnològiques, entre les quals es troba Amazon, per llançar Mi Comercio Online, una solució que ofereix als comerços sense recursos o capacitat suficient una senzilla eina per posar en marxa el seu propi punt de venda online. Partners com Amazon permeten acompanyar el venedor des del primer dia, formant-lo en el que calgui i ajudant-lo a crear el seu propi canal online.

Descobreix més sobre l’empresa a la seva pàgina web.

Vols llegir més articles sobre comerç electrònic? Visita el nostre blog.

Deixa un comentari

La teva dirección de correu no será publicada Els camps necesaris están marcats *