El turisme sota l’onada de la digitalització

05 Juliol, 2017

El turisme sota l’onada de la digitalització


La digitalització ens està portant cap a una de les transformacions econòmiques i socials més importants de la història. La irrupció de les noves tecnologies està transformant completament sectors tan tradicionals com el del turisme, un dels més destacats de l’economia. Aquest, sens dubte, és a les portes d’un canvi sense precedents. Com l’afrontarà?

El dossier “Turisme 2.0: oportunitats i reptes”, inclòs en l’Informe Mensual de Juny de CaixaBank Research, aborda aquesta transformació radical i ens mostra quines són les oportunitats i els reptes que se li presenten a un dels sectors amb més influència dins el panorama econòmic espanyol.

Una de les principals oportunitats és la creació de noves empreses digitals que estan transformant fermament la cadena de valor del sector, tal com es mostra al gràfic següent:

Transformació digital del turisme a Espanya
Transformació digital del turisme a Espanya

“Aquest impacte és especialment elevat en la fase inicial del cicle de compra, on plataformes digitals com les agències de viatges en línia o els motors de cerca han modificat una gran part de la contractació de serveis turístics”, assenyala Roser Ferrer, economista del Departament de Macroeconomia, Àrea de Planificació Estratègica i Estudis de CaixaBank. I afegeix: “En la fase de destí, l’impacte de la digitalització està sent molt menor”.

El registre de clients a través de màquines d’auto check-in en aeroports i serveis d’allotjament és un clar exemple dels avantatges que ofereix la digitalització en aquesta primera fase de compra (la reserva).

Mirada cap al futur: principals reptes

L’adopció d’aquestes noves tecnologies, a més de brindar importants oportunitats, també presenta certs reptes que val la pena esmentar.

Tal com explica Roser Ferrer, “el sector turístic és un motor de creació de llocs de treball i preocupa que deixi de ser-ho a mesura que es generalitzi en el sector l’ús d’aquestes noves tecnologies”. De fet, segons un estudi elaborat pels professors de la Universitat d’Oxford, Carl Frey i Michael Osborne, el 58% dels llocs de treball actuals del sector turístic a Espanya tenen un elevat risc d’automatització a mitjà termini, una xifra que supera la resta de sectors de l’economia del país.

Tanmateix, Roser Ferrer apunta que “l’automatització de professions no implica necessàriament la destrucció neta de treball, […] perquè l’automatització ofereix la possibilitat de canviar la naturalesa d’algunes ocupacions del sector i genera noves oportunitats de treball”.

Així mateix, després de l’aparició de l’economia del sharing, l’adaptació del marc legal a un entorn canviant també es presenta com un altre dels principals desafiaments per al sector.

No obstant això, segons Enric Fernández, economista en cap de CaixaBank, si aquest repte es gestiona com cal, “l’economia col·laborativa pot ajudar a millorar la competitivitat i complementar l’oferta tradicional”. I afegeix: “L’assignatura urgent és desenvolupar un marc normatiu que ofereixi seguretat jurídica i unes regles de joc equilibrades per a tots els competidors”.

Deixa un comentari

La teva dirección de correu no será publicada Els camps necesaris están marcats *