INNOVACIÓ

Els pagaments, cada vegada més mòbils

Temps de Lectura: 5 minutos

Els pagaments, cada vegada més mòbils
Avatar

CaixaBank

23 Desembre, 2019


T’has fixat que algunes estacions de metro i ferrocarril, a més de la ranura habitual per introduir-hi la targeta magnètica, ja estan preparades per poder pagar el transport amb una targeta amb xip, o simplement acostant el telèfon mòbil? És només un exemple més de l’autèntic auge dels pagaments mòbils que estem vivint, cada vegada més habituals en tota mena d’establiments, i que poden explotar definitivament durant les properes compres nadalenques.

Segons un recent estudi de GlobalWebIndex, a escala global, 4 de cada 10 adults en línia ja han utilitzat els seus dispositius mòbils per pagar béns i serveis. No obstant això, les dades difereixen segons el perfil demogràfic: el 43% dels consumidors d’entre 16 i 34 anys ja ha fet pagaments mòbils, una xifra que baixa fins al 26% entre els que tenen entre 55 i 64 anys. No hi ha diferències notables entre gèneres, però l’estudi sí que ha detectat que els que paguen amb el telèfon mòbil solen ser persones amb un nivell d’educació i d’ingressos elevat.

Però, això, com es fa?

Ja fa un temps que les targetes de crèdit incorporen un sistema de pagament contactless, que permet pagar sense introduir la targeta, sinó simplement acostant-la al terminal. Per fer-ho, utilitzen un xip RFID passiu, que comparteix la informació quan s’estimula amb un camp electromagnètic de baixa intensitat des d’un sistema de pagament autoritzat.

Doncs bé, aquesta tecnologia i l’NFC (Near Field Communication, o comunicació de camp proper), que incorporen la majoria d’smartphones, és essencialment la mateixa, amb la diferència que el sistema NFC que va integrat als telèfons és actiu. És a dir, el xip dels smartphones genera el seu propi camp electromagnètic, que pot respondre (o no) a la petició de pagament d’un datàfon.

A més d’un telèfon amb NFC, també calen dues coses més: que l’establiment disposi d’un sistema de pagament compatible amb la tecnologia contactless, i que el telèfon porti instal·lada una app que contingui les dades bancàries que es transmeten a l’hora de fer el pagament. Aquestes aplicacions són les que contenen la “còpia digital” de la targeta de crèdit, comproven la veracitat i la seguretat de la transacció i, si tot és correcte, autoritzen el pagament de la compra.
Algunes de les moltes aplicacions que es poden utilitzar per pagar des del mòbil són:

Google Pay

Abans coneguda com a Android Pay, Google Pay és el mètode de pagament mòbil desenvolupat, en principi, per a telèfons Android, però que també és compatible amb dispositius d’Apple. A més, disposa d’un ampli suport de bancs i de diferents tipus de targetes, per la qual cosa és un dels sistemes més populars.

Apple Pay

Però naturalment, Apple també disposa de sistema propi: Apple Pay és el sistema de pagaments mòbils desenvolupat per als seus dispositius a partir de l’iPhone 6, i està ideat tant per pagar les compres físiques a través de terminals de pagament contactless, com per a compres en línia en determinades botigues. Una particularitat és que Apple Pay no només permet pagar des de l’iPhone, sinó també des d’un Mac, iPad i, fins i tot, des d’un Apple Watch.

CaixaBank Pay

Finalment, en el cas de CaixaBank, CaixaBank Pay ofereix totes les funcions necessàries per operar amb targetes de crèdit o dèbit de l’entitat, així com amb targetes VISA d’altres bancs. La seva peculiaritat és que no només permet el pagament si l’smartphone disposa d’NFC: si no en té, CaixaBank pot facilitar una etiqueta que s’enganxa a la part del darrere del mòbil, que funcionarà exactament igual que una targeta convencional quan s’acosti a un terminal de cobrament contactless. A més, CaixaBank Pay permet treure diners dels caixers de CaixaBank que estiguin equipats amb lector contactless.

Per fomentar aquest tipus de pagaments, CaixaBank va iniciar el 2018 la iniciativa Cashless City, que ja s’ha dut a terme a Morella i a Pamplona. En aquestes localitats, l’entitat va promoure, mitjançant diferents bonificacions, l’ús de mòbils, targetes i dispositius wearable per pagar als comerços de la població. D’aquesta manera, els ciutadans van poder utilitzar els seus mitjans de pagament digitals –independentment de quina fos la seva entitat financera de referència– en les seves compres diàries.

Hi ha altres projectes de futur com, per exemple, Facebook Pay, un sistema de pagaments que probablement es podrà utilitzar a Messenger, Instagram, WhatsApp i, naturalment, Facebook. I també s’estan fent proves de Face to Pay, és a dir, sistemes de pagament mitjançant reconeixement facial. Però, de moment, això és matèria per a un altre article.

Accepto les condicions d'ús.