SOSTENIBILITAT

Un dispensador de medecines que mai no s’equivoca

Temps de Lectura: 5 minutos

Un dispensador de medecines que mai no s’equivoca
Avatar

CaixaBank

16 Juliol, 2020


Ens trobem en un moment en què la telemedicina adquireix cada vegada més importància. Una de les seves aplicacions més esperades és la que permet que familiars i cuidadors controlin la presa de medicació per part dels seus éssers estimats, sobretot aquells amb problemes cognitius. Roger Guasch va detectar aquesta necessitat a casa seva mateix, raó per la qual va fundar Berdac juntament amb la seva família. Aquesta start-up ha desenvolupat un dispensador de medecines que ajuda a evitar errors i oblits en les preses, així com a fer un seguiment a distància. Aquesta innovació li ha valgut la victòria sectorial dels Premis EmprenedorXXI en la categoria Sènior.

Quina història hi ha al darrere de la posada en marxa de Berdac?

La idea de fundar aquesta empresa va sorgir fa uns tres anys, quan van diagnosticar Alzheimer a la meva mare. En aquell moment, tant la meva família com jo vam decidir que havíem de prendre el control sobre la seva medicació, però ens vam adonar de la complexitat d’aquest seguiment. Vam veure que no hi havia res semblant al mercat, per la qual cosa vam decidir fer un pas endavant, aparcar les nostres carreres professionals i començar aquest projecte per ajudar la gent.

En quina mesura us ha afectat la crisi de la COVID-19?

Precisament les característiques de la nostra solució han suposat que aquesta crisi ens afectés d’una manera molt atípica.

De fet, els clients que ja confiaven en nosaltres per reforçar les seves eines de diagnòstic i seguiment mitjançant la telemedicina han comprovat que la nostra solució encaixa perfectament amb els seus projectes de futur. Així, doncs, hem vist que l’interès que despertava durant els últims mesos ha anat en augment.

Explica’ns com funciona el vostre dispensador intel·ligent de medicaments i quines tecnologies heu fet servir per desenvolupar-lo.

Hem creat una solució amb una part de hardware, que és el dispensador. Aquesta màquina és la que hi ha a casa del pacient i és molt fàcil de fer servir. L’altra part és el software, que és el sistema de gestió i monitoratge de la presa de la medicació.

La persona que és a casa ho té molt fàcil: només ha de prémer el botó quan la màquina s’il·lumina i comença a sonar, perquè aquest és el moment en què s’ha de prendre la medicació. D’altra banda, els familiars i els cuidadors sempre poden saber en temps real si aquesta persona s’està medicant correctament. És a dir, poden fer un seguiment remot i segur de la presa de la medicació per part del pacient.

Quines millores en la vida de la gent gran pot introduir el vostre producte? I en la de les famílies?

La nostra solució té dos beneficis principals. El més obvi és que, efectivament, millorem la salut dels pacients. Però n’hi ha un altre que no és tan evident: la seguretat i la tranquil·litat de què gaudeixen les famílies i els cuidadors pel fet de saber que els pacients estan seguint correctament el tractament mèdic. Jo ho he patit en primera persona i sé que és complex descobrir que la teva mare no s’està prenent correctament la seva medicació. Així que el que fem no és només estalviar-los temps, sinó també aportar-los més confiança.

Des del punt de vista de l’usuari, com és la usabilitat d’IMA?, com s’adapta l’ús d’un dispositiu d’última generació als hàbits de les generacions de més edat?

La nostra obsessió sempre va ser que l’aparell fos molt fàcil de fer servir i ho hem aconseguit. Per això, té un disseny molt semblant al de les màquines de cafè de càpsules. Només has de posar una recàrrega amb la medicació que t’ha preparat el farmacèutic un cop per setmana i prémer el botó quan el dispensador t’avisa. No pot ser més senzill.

 

A causa de la crisi del coronavirus, hem vist fins a quin punt s’ha posat a prova la capacitat del sistema sanitari. En quina mesura l’ús de solucions com la vostra pot ajudar a alleujar aquesta pressió?, com pot millorar la qualitat assistencial?

Durant aquests mesos, tots hem comprovat que el sistema sanitari està molt tensat. La manca de recursos provoca que els metges estiguin desbordats. Amb la nostra solució, aconseguim que aquests professionals tinguin al seu abast una eina totalment innovadora de la qual fins ara no disposaven per fer el seguiment del tractament mèdic, que és una cosa imprescindible per a ells.

A més, la nostra solució ajuda a reduir el nombre de visites a atenció primària i a oxigenar aquesta situació de tensió. Alhora, augmenta la qualitat assistencial, perquè els professionals sanitaris tenen més temps per estar amb el pacient, que al seu torn rep una atenció molt més qualificada.

En quin punt es troba actualment el desenvolupament d’IMA?, quins són els vostres plans per al futur?

La conseqüència de la crisi de la COVID-19 ha estat un interès creixent per la telemedicina, que en realitat ja venia de mesos anteriors. Això ens ha permès tancar acords amb clients que ens facilitaran la integració de la nostra solució amb diferents hubs de telemedicina, tant de mútues privades com d’empreses de teleassistència i atenció domiciliària.

Tot això ens permetrà arribar a moltíssimes llars durant els pròxims mesos i, per tant, oferir-los aquest servei d’atenció innovador, segur i de qualitat.

Què ha suposat per a vosaltres haver guanyat la fase sectorial dels Premis EmprenedorXXI?

Crec que participar en els Premis EmprenedorXXI és una cosa que qualsevol persona que té una start-up du al cap des del moment mateix en què posa en marxa el seu projecte.

Quan ens hi vam presentar, pensàvem que potser ens trobàvem en una etapa massa inicial del nostre projecte i, tanmateix, ho hem aconseguit. Quan vam veure la quantitat i la qualitat de les empreses que hi participaven, la veritat és que no crèiem que poguéssim ser els premiats. Per això, quan va sortir el nostre nom ens va fer molta il·lusió.

Accepto les condicions d'ús.