26 Agost, 2019

Big data: la intel·ligència de les dades

Més de 7.400 milions d'habitants compartim el planeta Terra, i més de la meitat (4.388 milions) ens connectem a Internet. Per exemple tu, que estàs llegint aquest article. D'aquests, més de la meitat (3.986 milions) s'hi connecta a través de smartphones. Són les últimes dades de l'informe Global Digital 2019 Report que han presentat We Are Social i Hootsuite, on també es mostra l'evolució creixent i constant, la qual en aquest últim any ha representat un creixement del 9,1%. I seguim amb més xifres increïbles. Segons l'estudi elaborat per Digital Information World, en cada minut de 2018 es van enviar 18 milions de missatges a través de WhatsApp, es van publicar 481.000 tuits i es van fer 3,7 milions de cerques a Google. A més, en 60 segons es van veure 4,3 milions de vídeos a YouTube i els usuaris de Netflix van visualitzar 266.000 hores de continguts. Et sonen aquests serveis? N’has utilitzat algun durant els últims dies? Potser... tots? És il·lustratiu recordar l'exemple que la ràdio va tardar ni més ni menys que 38 anys a assolir 50 milions d'usuaris a tot el món. La televisió, en canvi, només va tardar 13 anys. Internet, amb prou feines 4. L'iPod, 3, i Facebook, 2 anys. Facebook té avui no 50, sinó 2.271 milions d'usuaris a tot el món, més que els habitants del país més poblat, la Xina. I tots ells cedeixen les seves dades. I és que estem vivint una època marcada per la revolució de les dades massives, que nosaltres cedim, de forma més o menys voluntària, a canvi de la suposada gratuïtat dels serveis. Però totes aquestes dades i metadades que pugem a la xarxa no servirien de gaire si no s'emmagatzemessin, classifiquessin i analitzessin. I és la disciplina que s'encarrega d'aquest procés la que rep el nom d' intel·ligència de dades o big data. A partir d'aquestes dades (o macrodades) podem generar coneixement, productes i serveis. Aquestes dades permeten, per exemple, predir el temps, analitzar paràmetres de salut, millorar l'eficiència energètica o vendre més i millor. I és que la intel·ligència de dades es troba en tots els serveis esmentats abans. Per exemple, si t'equivoques en escriure una paraula a Google, aquest la corregeix; Amazon, Netflix o Spotify ens mostren productes que ens poden interessar i Facebook ens suggereix amistats amb gent que és probable que coneguem. En tots aquests casos, s'està utilitzant el big data.Les quatre «ves baixes» Quines són les característiques principals del big data? Es podrien resumir en les quatre «ves baixes»: volum, velocitat, varietat i veracitat. És a dir, gestió d'un gran volum de dades, a la major velocitat possible, emmagatzemades al costat d'una extensa varietat d'informació, que ha d'estar constantment verificada. Volum: «les dades mai no dormen», se sol dir. I és veritat: el creixement de les dades és constant, es dobla cada 40 mesos. Això significa que es generen més dades en un sol dia dels que han existit en els últims 20 anys. Velocitat: la informació es processa tan ràpid que podem conèixer dades del present immediat i consultar què és el que està passant al món ara mateix. Això permet fer anàlisis molt detallades –i força complexes– que freqüentment s'integren en altres processos de treball i sistemes. Varietat: hi ha dades de molts formats i tipologies, segons la seva procedència. Es podrien classificar en: dades públiques (les que posseeixen les administracions públiques, per exemple, sobre transport, ús d'energia, sanitat, etc.); dades privades (derivades de transaccions comercials, de la navegació web, de la telefonia mòbil, etc.); dades comunitàries (produïdes principalment a les xarxes socials i generades per l'usuari); i finalment, dades quantified self (proporcionades per les mateixes persones que mesuren i quantifiquen els seus comportaments i accions: per exemple, les pulsacions durant la realització d'exercici físic que registren els wearables). Veracitat: les dades obtingudes han de ser fiables, íntegres i autèntiques, per la qual cosa serà necessari confirmar la seva veracitat. Això dependrà de les fonts i els recursos que hàgim usat per obtenir-les. Afinar la «intel·ligència» d'aquest gran volum de dades, encara que siguin veloces, variades i, amb sort, veraces, segueix sent el gran repte pendent.

INNOVACIÓ
23 Agost, 2019

“El nostre objectiu és crear productes honestos amb els clients i amb el medi ambient”

Carlos Camarero, cofundador de BRAVO Food Design, empresa guanyadora del Premi EmprenedorXXI a La Rioja“La carn és una font de proteïna de gran qualitat, altament digerible, que conté els vuit aminoàcids essencials”BRAVO Food Design ha creat Cherky, una marca de barretes energètiques i snacks elaborats a partir de productes carnis totalment innovadors. L'empresa, fortament compromesa amb la sostenibilitat i les bones pràctiques de benestar animal, rescata la carn com a aliment “paleo” (aquells que ja estaven disponibles en el paleolític) i com a producte essencial per al nostre organisme. La seva proposta es presenta com una alternativa més sana que la barreta energètica tradicional. L'empresa ha estat guardonada amb el Premi EmprenedorXXI a La Rioja, un guardó que pretén donar suport i visibilitat a projectes innovadors. Carlos Camarero és cofundador de la companyia. Què significa per a BRAVO Food Design ser un dels guanyadors del Premi EmprenedorXXI? Per a nosaltres és un reconeixement a l'esforç que suposa per a una empresa tan jove invertir en innovació. També confirma, d'alguna forma, que estem fent les coses bé i que el nostre projecte té potencial. A més, el Premi EmprenedorXXI és un gran aparador, i ser-ne un dels guanyadors ens proporciona visibilitat en un moment en què volem donar a conèixer Cherky i els productes que hem creat. Quin és el concepte que hi ha darrere de BRAVO Food Design? El nostre objectiu principal és crear productes que siguin honestos amb els nostres clients i amb el medi ambient. És evident que existeix un problema en l'alimentació actual; nosaltres entenem que la indústria alimentària i els productes ultraprocessats hi tenen una responsabilitat molt important. Per això ens hem centrat a desenvolupar un catàleg de productes carnis sense additius artificials, conservants ni sucres afegits. Els nostres productes estan fabricats amb vedella criada en llibertat i porc ibèric d'enceball. A més, els snacks Cherky estan dissenyats per ser consumits en qualsevol moment i lloc. Per què vau triar la carn com a primera matèria per als vostres productes? Ens encanta la carn i som una empresa càrnia, per la qual cosa innovar en aquest sector era el més fàcil per a nosaltres. El sector carni és un sector molt gran i molt madur, i entenem que hi ha una bona oportunitat per a productes diferents que aportin valor afegit. A més, des del punt de vista nutricional, és difícil trobar ingredients més densos que la carn. A Cherky ens esforcem per aconseguir carn de qualitat provinent d'animals criats de forma responsable; per això gran part dels nostres proveïdors tenen el segell BIO. Quins són els avantatges del seu consum per al nostre organisme? La carn és una font de proteïna de gran qualitat, altament digerible, que conté els vuit aminoàcids essencials (no generats per l'ésser humà) que el cos ha d'aconseguir a través de l'alimentació. La carn vermella, en concret, és una gran font de vitamina B12, vital per al funcionament correcte de pràcticament tots els sistemes del nostre cos. La carn vermella també conté nivells elevats d'altres vitamines del grup B. També és una font natural molt rica en creatina, que, a més de contribuir a la recuperació muscular, és una font d'energia vital per al cervell. I per acabar, destacaria que, entre moltes altres qualitats, la carn vermella té una alta concentració de CLA (àcid linoleic conjugat), un àcid gras molt beneficiós per a l'organisme. Què és el CLA i quin efecte té sobre el nostre organisme? La vedella proporciona un àcid gras anomenat àcid linoleic conjugat (en anglès, CLA). Curiosament, durant l'última dècada s'ha observat que el CLA pot ser efectiu en la reducció de la incidència del càncer, però encara cal acabar de demostrar el seu efecte en humans. El CLA també ha estat investigat per la seva capacitat de modificar la composició corporal, per la qual cosa podria jugar un paper clau en dietes de reducció de pes. De fet, el CLA es pot comprar com a suplement alimentari en qualsevol botiga de nutrició. El consum de carn, en especial de carn vermella, ha adquirit certa mala fama, ja que s'ha relacionat amb l'aparició de diverses malalties. L'Organització Mundial de la Salut (OMS), a partir de diversos estudis, recomana un consum limitat d'aquest tipus de producte. Què hi ha de veritat en això? Som molt conscients de la preocupació social que hi ha al voltant del consum de carn, però creiem que darrere de molts d'aquests estudis s'amaga un interès comercial. Es fan sobre grups de control molt heterogenis, que no són prou amplis, per la qual cosa és pràcticament impossible controlar durant el període necessari la dieta duta a terme per tots els seus individus. També cal tenir en compte qui finança cada estudi. Normalment, són empreses que no volen que aquest estudi els perjudiqui. Això ja ho vam veure en el passat, per exemple, amb el consum de greix. Durant els anys seixanta se'l va demonitzar, i ara resulta que no només és tan dolent, sinó que, a més, aporta beneficis. Fins i tot així, hi ha diversos punts en què coincidim amb aquests estudis. El primer és la desaprovació total dels productes carnis ultraprocessats. Aquests aliments estan plens d'ingredients no recomanables per al consum humà. També hi compartim la preocupació social per les pràctiques agrícoles irresponsables, sobretot amb la ramaderia de concentració. Una barreta energètica Cherky proporciona la mateixa energia a un esportista que una barreta energètica tradicional? És una opció més sana? No tot el que té forma de barreta és saludable; hi ha barretes amb més sucre que un dònut. Estem fent els primers estudis nutricionals i el fet cert és que superen les nostres expectatives. Una barreta de 35 grams en proporciona 9 de proteïna, 1,4 de greix i 8,8 d'hidrats, i 97 kcal. Oferim una barreta amb unes propietats nutricionals millors que les de la majoria de productes presents en el mercat, amb la gran diferència que està feta a base de carn, fruita i verdura, per la qual cosa s'assimila molt millor que una barreta tradicional. El vostre producte s'adreça únicament al món de l'esport? Ni molt menys! Som una empresa que elabora productes carnis i que es pren molt seriosament l'alimentació dels seus clients. Això dona com a resultat uns productes gustosos i molt nutritius alhora. A més de les barretes, tenim una línia d'embotit en format snack, amb un catàleg de gustos més divertit i molt superior nutricionalment a un embotit tradicional. Com a anècdota, podria comentar que moltes mares ens demanen els nostres embotits perquè els seus fills els portin a l'escola. Com elaboreu els gustos dels vostres productes? La idea és treballar amb ingredients que combinin i potenciïn el gust natural de la carn sense saturar el paladar, i d'aquesta manera aconseguir un gust elegant. Ens agrada pensar que fem receptes de restaurant en miniatura. Porc ibèric amb poma i mostassa, o amb cítrics i albercoc; vedella amb all negre i cafè, o amb remolatxa i nabius són alguns dels nostres gustos. No podia ser de cap altra forma: si els productes no son bons, no es venen, per molt sans que siguin. Quines són les noves línies de producte que esteu desenvolupant? A més de les barretes i dels sticks d'embotit de porc ibèric i vedella, el 2019 traurem una gamma amb gall dindi i tenim programat el desenvolupament de dues noves gammes de producte. Desenvoluparem el catàleg de snacks carnis més potent d'Europa. Com ha estat el vostre procés de desenvolupament empresarial? Llarg, però també molt emocionant. El 2016 vam començar a comercialitzar aliments del tipus jerky a Espanya. Es tracta d'un dels snacks més consumits al món, i nosaltres vam ser pioners aquí. Aquest mateix any vam començar a plantejar-nos la idea de desenvolupar la barreta, cosa que va desembocar en un acord de col·laboració molt estret i molt més ampli del que esperàvem amb el Centre Tecnològic Alimentari CTIC-CITA (que hem costejat amb fons propis). La Rioja té una indústria càrnia tradicional molt potent, i això ens ha proporcionat oportunitats com la de tenir unes instal·lacions pròpies en què començar a elaborar els productes que hem desenvolupat. Per què el benestar animal és tan important per a la vostra empresa? Per a nosaltres és un aspecte bàsic. Som conscients de la responsabilitat que tenim, com a empresa alimentària, en la salut dels nostres clients, però també de l'impacte que generem en el medi ambient. Com que el nostre objectiu és oferir el millor producte possible, treballem amb carn de la màxima qualitat. En el cas de la vedella, la cria en extensiu o en granja de concentració suposa una diferència brutal, molt similar a la que hi ha entre un porc ibèric d'enceball criat a la devesa i un porc engreixat a base de pinso. Quines accions dueu a terme perquè els animals que feu servir per a l'elaboració dels vostres productes tinguin una millor qualitat de vida? Estem involucrats en un clúster d'empreses de La Rioja format per l'Asociación de Ganaderos de las 7 Villas, l'escorxador de Logronyo i el CTIC-CITA per estudiar com millora la qualitat gustativa i nutricional de la carn. El que intentem fer és estudiar la diferència entre una alimentació amb pinso tradicional, pinso orgànic i pastura. D'altra banda, l'escorxador reduirà l'estrès de l'animal abans de sacrificar-lo mitjançant la millora de les seves instal·lacions i nosaltres desenvoluparem, juntament amb el CTIC-CITA, dos productes innovadors que posin de manifest el valor aquesta carn. També estem certificant els nostres productes amb una línia BIO, que garanteix una cria més responsable. Quins efectes té el benestar animal sobre el producte final? Estem parlant de carn infinitament més gustosa, amb una aportació nutricional que es veu reflectida en el perfil gras dels nostres productes amb uns alts percentatges de greixos monoinsaturats i poliinsaturats, més saludables per a l'ésser humà. A més, és molt important el retorn que una pràctica ramadera responsable té en el medi ambient. Els animals, en pasturar i moure's pel terreny, promouen la salut i la regeneració del sòl. Quins són els vostres objectius a mitjà termini com a empresa? Penseu en l'expansió internacional? El nostre objectiu és convertir-nos en una empresa de referència en el sector dels snacks carnis en particular i de l'alimentació saludable en general. A mitjà termini, el nostre objectiu és estar presents en lineals de gran distribució. Com que són lleugers i sense problemes de conservació, els nostres productes els podem vendre a través del web a tot Europa, cosa que fem des del principi. Més endavant, Anglaterra, Itàlia, França i Alemanya són els principals mercats a què accedirem. Quin consell donaríeu a un jove que vulgui posar en marxa una empresa relacionada amb el món de l'alimentació? Com en totes les empreses, l'equip és el més important. Segons el meu parer, una persona sola pot tenir i desenvolupar una idea, però per aconseguir dur-la a una escala industrial i construir-hi una empresa al voltant cal estar acompanyat de persones que aportin el necessari per tirar aquest projecte endavant. Especialment en alimentació, sector en el qual portar un producte innovador al mercat és molt costós. En aquest aspecte, podem dir que l'equip de socis fundadors hem tingut sort.

CORPORATIU
19 Agost, 2019

Vishing, cibercrim telefònic

«Li faré una oferta que no podrà rebutjar». Potser els mètodes han canviat des de l'època dels mafiosos de El padrí, però l'objectiu segueix sent el mateix: obtenir els teus diners de manera il·lícita. L'última moda del cibercrim és el vishing, combinació dels termes «veu» (en anglès voice) i phishing, és a dir, la pràctica de suplantar la identitat del nostre banc i robar-nos utilitzant les nostres dades. La diferència amb el segon mètode és el mitjà utilitzat pel vishing per als seus objectius delictius: la veu, tant a través de sistemes telefònics tradicionals com, en el cas més comú, mitjançant veu sobre IP. Sona el telèfon. El número que apareix a l'identificador correspon a la teva zona geogràfica, o potser fins i tot és un número conegut. Despenges el telèfon. A l'altra banda de la línia sona una veu robòtica que assegura que el teu compte bancari ha estat atacat i que, per protegir-lo, has de trucar al número que et faciliten. I cal fer-ho ràpid, perquè si no ho fas, t'arrisques, diu la veu robòtica, a perdre tots els teus diners. En canvi, asseguren que si els proporciones el teu número de compte o de targeta de crèdit et poden ajudar a impedir transaccions fraudulentes amb el teu compte. Aquesta és només una de les estratègies possibles que pot utilitzar el vishing per obtenir els teus diners. Altres possibilitats són reclamar impostos suposadament impagats, dir que has guanyat un premi o un concurs, oferir assistència tècnica per poder accedir al teu ordinador, simular trucar en nom d'algun organisme estatal o d'alguna associació benèfica... L'únic límit és la imaginació dels ciberdelinqüents.Així doncs, què podem fer? Algunes accions que, si bé no eliminen completament el risc de ser víctima del vishing, sí que el redueixen a la seva mínima expressió, són: No contestar trucades de números desconeguts: si qui truca és un estafador, respondre suposa obrir-li les portes, confirmar-li que el número està actiu i deixar-li la via lliure perquè torni a trucar. Si en canvi deixem que salti el contestador, serà més fàcil esbrinar si la trucada és fraudulenta o no. Si contestes, mai donis informació personal: els bancs i organismes oficials mai te la demanaran, perquè ja la tenen. Si et demanen les teves dades privades per telèfon, comença a sospitar. Utilitza una aplicació d'identificació de trucada: les nombroses opcions de veu sobre IP permeten crear molt fàcilment números falsos. Una bona opció seria baixar una aplicació específica d'identificació de trucada, com ara Truecaller, que bloqueja els números que ja s'han confirmat perillosos i permet afegir números nous a la seva base de dades. No obstant això, encara que la tinguem instal·lada, tampoc no ens n'hem de refiar al 100%: si ens truca un número desconegut, el més prudent sempre serà no respondre. I si som víctimes de l'smishing, és a dir, rebem SMS sospitosos, el que cal fer és fàcil: actuar exactament igual que en el cas del vishing. Finalment, si malgrat tot som víctimes d'algun d'aquests cibercrims, abans de recórrer a padrins sempre tenim la possibilitat de denunciar-ho a Internet.

INNOVACIÓ
13 Agost, 2019

“Ens agradaria que Extremadura es convertís en una regió productora de tecnologia”

José Milara, cofundador de Powertrack, empresa guanyadora dels Premis EmprenedorXXI a Extremadura.“El nostre sistema de transmissió genera un augment d'autonomia en vehicles de combustió d'almenys un 15%, mentre que en els elèctrics redueix el consum energètic en un 8%.”Powertrack és una empresa extremenya que ha desenvolupat un nou sistema de transmissió, anomenat InfiTRAN, que millora l'eficiència dels vehicles híbrids i elèctrics. Aquest sistema també es pot aplicar a la producció d'energia eòlica. L'empresa ha estat guardonada en els Premis EmprenedorXXI. José Milara, el seu cofundador, espera que aquest reconeixement sigui l'empenta que Powertrack necessita per consolidar-se com una de les empreses tecnològiques més punteres del nostre país dins el sector de l'automoció. Què us va motivar a presentar-vos als Premis EmprenedorXXI i què us ha aportat com a empresa? Avui dia, el reconeixement que representa aquest premi a escala autonòmica ens ha aportat visibilitat i ha obert la possibilitat de tenir inversors i socis tecnològics. Com va sorgir la idea de crear el sistema InfiTRAN, patentar-lo internacionalment i fundar la vostra pròpia start-up? InfiTRAN té els seus orígens en una start-up prèvia, anomenada ECOCHE, que vaig fundar juntament amb Mario Fernández. L'objectiu d'aquesta empresa era trobar un model que ens permetés transformar vehicles de combustió en elèctrics. Més tard es va unir al projecte Ricardo Arrondo, que en aquell moment estava centrat en el disseny d'electrònica ECO. Després d'un temps treballant en el model de vehicle elèctric i en la transformació de vehicles de combustió a elèctrics 100%, vam veure que era molt més viable centrar-nos en un producte concret: la transmissió. Això ens permetria aconseguir el nostre objectiu, entrar en la mobilitat elèctrica i ser part del procés de transició dels vehicles amb motor de combustió als elèctrics, passant pels híbrids. Al cap i a la fi, InfiTRAN es pot fer servir en els diferents models i millora les prestacions per a cada cas concret. Què és el sistema InfiTRAN (sistema de transmissió de potència) i com funciona? InfiTRAN és un sistema de transmissió. Està basat en el model contínuament variable amb derivació de potència i en el mode de variador de politges amb corretja metàl·lica i relació de trens epicicloidals. El sistema InfiTRAN permet, amb una entrada de revolucions constants del motor, que es puguin obtenir a la sortida la velocitat i el parell necessaris en funció de les necessitats del vehicle. De quines parts consta el sistema i quines són les seves aplicacions pràctiques? InfiTRAN es compon de dues politges i diversos conjunts d'engranatges pensats perquè el motor, sigui del tipus que sigui, funcioni en la franja òptima de revolucions. És per això que hem centrat el nínxol de negoci en l'automoció. A més d'aquest sector, el nostre sistema de transmissió es pot fer servir en altres àrees, com per exemple en molins eòlics, cosa que permetrà millorar la seva eficiència en la producció d'energies renovables. Disposem d'un disseny que optimitza el seu funcionament i millora el rendiment del motor. En què consisteix la tecnologia CVP i quin paper juga dins el sistema InfiTRAN? CVP és l'acrònim de Potència Contínuament Variable, un valor que, unit als diferents trens d'engranatges, ens permet desenvolupar InfiTRAN. Com que és un sistema contínuament variable, permet que no hi hagi salts esgraonats en els canvis de velocitat i que els processos siguin fluids, amb la qual cosa s'eviten els pics de consum i tensió. Quin estalvi energètic suposa per a un vehicle utilitzar la vostra tecnologia? El nostre sistema genera un augment d'autonomia en vehicles de combustió d'un 15%, mentre que en els elèctrics redueix el consum energètic en un 8%. Els models de caixa de canvi manual, automàtica o CVT es caracteritzen per augmentar les revolucions per després baixar-les fins a un punt òptim. Totes les persones que han conduït un vehicle amb CVT o caixa de canvi automàtica han pogut comprovar que quan premen l'accelerador les revolucions augmenten ràpidament i quan arriben a la velocitat que volies, van baixant. Això, en els vehicles de combustió, genera un alt consum en els motors tèrmics i híbrids. En el cas dels vehicles 100% elèctrics, actualment no es fa servir la caixa de canvis. Això fa que quan trepitgem l'accelerador, el motor ens dona tot el parell. El que passa és que els cotxes elèctrics no estan endollats a la xarxa elèctrica i la seva energia s'emmagatzema en bateries. Per tant, si accelerem i no tenim el nostre CVP InfiTRAN, es genera desgast en el motor pels pics de tensió, un factor que provoca desgast en les bateries. Per tant, l'ús del CVP InfiTRAN garanteix l'estalvi de consum i la durabilitat del motor i les bateries. I per a una empresa del sector energètic? En el sector de la producció d'energia renovable, com per exemple l'energia eòlica, el nostre sistema garanteix que, encara que la velocitat del vent sigui baixa, la producció d'energia sigui constant. És a dir, gràcies a InfiTRAN, hi ha un augment en les prestacions de la producció d'energia elèctrica. Quins són els avantatges principals d'InfiTRAN? InfiTRAN proporciona una reducció dels requisits de parell i potència del motor i, per tant, de la seva mida, d'un 25%. Ofereix, també, un augment d'autonomia d'un 15% en vehicles de combustió i un 8% en vehicles elèctrics, gràcies al funcionament en l'àrea de màxima eficiència del motor. D'altra banda, el sistema simplifica l'electrònica de potència del vehicle i, a més a més, redueix els costos de fabricació, gràcies a la seva versatilitat i a la seva àgil implementació en el sistema de producció. Què diferencia InfiTRAN d'altres sistemes del mercat? Quina és la importància de la reversibilitat en el vostre producte? El sistema InfiTRAN, a diferència d'altres sistemes, obre un ampli ventall de possibilitats en diferents mercats. En l'automoció, per exemple, per a unes revolucions òptimes garanteix la variació de velocitat fins i tot en marxa enrere. Mentre que, en el cas de l'eòlica, a una entrada variable garanteix una sortida constant. En tots dos casos, el disseny mecànic i electrònic ens dona la millora de les prestacions en els dos sistemes i garanteix la seva eficiència i un millor funcionament. Penseu en la internacionalització? Desenvolupar aquest projecte té com a principi la internacionalització, bàsicament perquè InfiTRAN és un component que s'utilitza en tots els vehicles. Poder implementar-lo en un model i mostrar els seus avantatges ens obrirà el camí a la internacionalització en aquelles marques d'automoció que decideixin utilitzar el nostre producte en els seus vehicles. Aquest projecte ha de poder arribar als OEM (fabricants d'automòbils); és l'objectiu des del principi, per això la internacionalització és obligada. Parla'ns de la vostra nova planta pilot. Quants llocs de treball generarà? El primer any, que dedicarem a l'optimització del desenvolupament, la plantilla de l'empresa arribaria a unes dotze persones. A partir de l'optimització del disseny i l'inici de la industrialització, podríem arribar a vint-i-cinc persones, perquè ja començaríem la feina a la planta de fabricació. El nostre objectiu real és poder tenir una planta de desenvolupament continu, en què es crearien diferents plataformes de treball amb un creixement escalable. Possibles llocs de treball? Potser unes cent persones els propers deu anys. Quins són els esculls principals que heu superat per aconseguir assolir l'objectiu de crear la vostra pròpia empresa? Al principi, la part econòmica, l'obtenció de fons que ens permetessin desenvolupar el projecte. A més dels fons propis, hem hagut de recórrer a finançament per aconseguir el capital que ens permetés desenvolupar aquest projecte. Com a empresa extremenya, penseu que la vostra companyia es podria convertir en el dinamitzador econòmic d'una comunitat autònoma amb poques companyies centrades en el sector automobilístic? Sí, sempre pensem que seria un motor d'innovació i desenvolupament d'un nínxol de mercat que encara no s'ha desenvolupat a Extremadura, ni a Espanya en general. A causa de l'escassetat del suport econòmic rebut, estem desplaçant el nostre personal a la Universitat Politècnica de Madrid de forma provisional. També ens estem acostant a la Comunitat de Navarra, on hi ha el nostre soci, per poder aprofitar les seves instal·lacions. Només així podrem trobar possibles inversors i/o indústries paral·leles en què puguem trobar partners que ens permetin continuar creixent. On us veieu com a empresa d'aquí a deu anys? Llavors ja haurem desenvolupat la transmissió per a vehicles i esperem estar fabricant transmissions per a les marques OEM que apostin pel nostre sistema i tecnologia. Això ens haurà donat pulmó financer per desenvolupar noves aplicacions centrades en l'energia eòlica, que probablement podrem implantar aviat. Com veus l'emprenedoria a Espanya? Hi heu notat algun canvi aquests últims anys? A Espanya l'R+D s'entén d'una forma errònia. En aquest país es dona molt poc suport a la innovació, cosa que fa que depenguem d'altres països. Creiem que s'hauria d'apostar més per la innovació, igual que es fa amb altres sectors, com l'agrícola, per exemple. A Extremadura hi ha moviment, però crec que es continua apostant per la producció, no per la innovació i el desenvolupament de noves tecnologies. Sobretot en el nostre sector, pel que hem vist, el suport econòmic va a projectes productius ja consolidats, no a la creació de noves tecnologies que comportin un petit risc en capital/temps. Ens agradaria que la Comunitat d'Extremadura es convertís en una regió productora de tecnologia, així que des de la nostra empresa instem la Comunitat d'Extremadura a pensar que és possible avançar avui i ser al capdavant del canvi, no a la cua. Cal recordar que Extremadura està situada entre dos grans capitals, Madrid i Lisboa, un gran avantatge estratègic per a les empreses que no s'està aprofitant.

CORPORATIU
12 Agost, 2019

Com augmentar la teva seguretat en utilitzar xarxes wifi públiques

Encara que són molt fàcils d'utilitzar, les xarxes públiques poden ser un punt de vulnerabilitat que deixi exposades les nostres dades privades Són com oasis en el desert. Les xarxes wifi públiques ens ofereixen connexió en moments en què volem accedir a Internet i no podem. Per exemple, quan se'ns han acabat les dades en el nostre telèfon mòbil. També quan viatgem fora de la Unió Europea i no volem patir les conseqüències del roaming. Si volem baixar-nos algun arxiu voluminós o treballar fora de casa, respirem alleujats en comprovar que hi ha un wifi gratuït disponible. Viatjar a bord d'un tren per llocs sense cobertura i poder connectar-se també és motiu de celebració per a molts. Tenir disponible una connexió a Internet de manera gratuïta sempre és una alegria. Tanmateix, no tot són avantatges amb les xarxes wifi públiques o aquelles que detecta el nostre dispositiu i no requereixen una contrasenya per entrar. Precisament perquè són accessibles per a tot el món, són també un imant per a terceres persones interessades a accedir als dispositius que es connecten a aquests punts.La majoria de les xarxes wifi públiques no requereix una autenticació per poder-se utilitzar. Per aquest motiu, un hacker que utilitzi la mateixa xarxa que nosaltres per connectar-se podria accedir a la informació no xifrada que compartim o fins i tot a les dades emmagatzemades al nostre equip. En altres paraules, podria observar i comprendre sense traves el que fem des del nostre dispositiu. El tipus d'informació que es podria veure compromesa comprèn correus electrònics importants, informació financera i fins i tot les credencials que s'utilitzen per accedir a la xarxa d'una empresa. Això permet a qui la intercepta suplantar posteriorment la identitat del propietari per entrar en diferents sistemes. En qualsevol cas, el perill d'accedir a una xarxa wifi no segura no solament té a veure amb un possible robatori de dades. També exposa el dispositiu que connectem a rebre malware. Per exemple, Kaspersky explica que alguns crackers aconsegueixen piratejar el punt de connexió perquè es mostri a la pantalla una finestra d'actualització d'un programa conegut quan l'usuari s'està connectant. En fer clic a la finestra, el malware comença a funcionar.Significa això que hem de dir adeu a les xarxes wifi gratuïtes? En absolut. Per fortuna, hi ha algunes mesures que es poden adoptar per augmentar la seguretat en usar-les i reduir les possibilitats d'exposar dades o dispositius a les males intencions de tercers. Aquestes precaucions també s'han de prendre si intentem connectar-nos a una xarxa pública que requereixi una contrasenya per accedir-hi. Encara que té un grau més elevat de seguretat que una altra que no l'exigeixi, no deixa de ser un entorn de risc en el qual es connecten molts usuaris. Una de les maneres més segures d'utilitzar una xarxa wifi pública és fer-ho mitjançant una xarxa privada virtual o VPN. Bàsicament, consisteix a crear una xarxa local per connectar un dispositiu a un sistema que no està físicament present, com pot ser el cas d'un treballador que es vulgui connectar a la xarxa de la seva empresa de manera remota. Les xarxes VPN fins i tot permeten ocultar el lloc des del qual ens estem connectant. Normalment, els dispositius s'enllacen a un proveïdor d'internet i, des d'aquí, a un lloc web. En utilitzar una d'aquestes xarxes, la connexió des del proveïdor d'Internet s'adreçarà directament al servidor VPN i, des d'allà, partirà al seu destí a través d'una connexió que normalment estarà xifrada. A la pràctica, l'adreça IP del dispositiu serà la del servidor VPN, per la qual cosa amb caràcter general semblarà que s'està connectant des d'allà. I el més important de tot: la informació que comparteixi el dispositiu amb la seva xarxa estarà encriptada i, per tant, protegida davant de tercers. En resum, l'ús d'una xarxa VPN afegeix una capa extra de seguretat a la nostra connexió i és la millor opció que hi ha si hem d'accedir des d'una xarxa gratuïta a entorns amb informació sensible, com la xarxa de la nostra empresa o alguna aplicació financera. En qualsevol cas, aquest mètode no és infal·lible i convé utilitzar sempre connexions el més segures possibles per accedir a aquest tipus d'entorns.A més de la utilització d'una VPN, es poden adoptar altres mesures molt senzilles per augmentar la seguretat dels dispositius, especialment en les seves connexions a xarxes no segures. Una d'elles consisteix a indicar a l'equip que ens estem connectant a una xarxa pública, una opció disponible a Windows per alertar el sistema que no estem utilitzant una de la nostra total confiança. També convé comptar amb un antivirus actualitzat. Moltes d'aquestes aplicacions no només protegeixen els equips de malware, sinó que també detecten i bloquegen intents d'atac per part de tercers. Així mateix, és molt recomanable actualitzar els pedaços de seguretat que faciliten els fabricants del programa que utilitzem. Hi ha altres portes que convé tancar per mantenir fora de perill les nostres dades i dispositius. Una d'elles és la sincronització en segon pla d'agendes, calendari, descàrregues de correu electrònic i realització de còpies de seguretat. Almenys mentre estiguem connectats a una xarxa wifi no segura, el millor és aturar-la per evitar que altres hi interfereixin. Desactivar el sistema wifi dels dispositius quan es trobin lluny de les seves xarxes habituals és una altra precaució recomanable. S'ha de prendre en conjunt amb una altra: netejar la llista de punts d'accés memoritzats i deixar només els realment de confiança. La raó és senzilla. Tal com explica l'Oficina de Seguretat de l'Internauta, un atacant pot suplantar una xarxa wifi de la llista de preferits i aconseguir que el dispositiu s'hi connecti automàticament. Així, se situaria entre el punt de connexió i l'usuari. Sense saber-ho, aquest començaria a enviar-li informació sense cap mena de restriccions. La resta queda a la mercè de la imaginació del hacker i les seves intencions. El sentit comú sol ser el millor conseller a l'hora d'augmentar la nostra seguretat en un món que cada vegada està més connectat. Disposar de la informació adequada ens ajudarà, a més, a multiplicar-la.

INNOVACIÓ