30 Novembre, 2009

El sector serveis a Europa no creix al ritme dels Estats Units

El Servei d’Estudis de “la Caixa”, en el seu informe mensual de novembre, publica que el creixement de la zona de l'euro ha estat clarament per sota del que ha tingut els Estats Units durant les últimes dècades. Des del 1995, el creixement mitjà de la zona de l'euro s'ha quedat en l'1,9%, mentre que en l'economia nord-americana ha assolit el 2,7%. L'evolució del sector serveis és un dels factors que ha influït en aquest desajustament. En el conjunt de la Unió Europea, més de dues terceres parts dels treballadors es localitzen en el sector serveis, i la seva contribució al creixement s'ha situat al voltant del 75% durant la darrera dècada. A més, el seu bon funcionament és vital perquè altres sectors puguin maximitzar la seva capacitat productiva. Un sistema financer desenvolupat o unes bones xarxes de comunicació i transport són essencials per al creixement de la indústria. La principal raó de la gran reforma que vol ser la Directiva de Serveis és el patent endarreriment de la major part dels països de la Unió Europea en el desenvolupament del sector terciari. Aquesta directiva té tres objectius principals: reduir els obstacles a l'entrada de nous competidors, impulsar el comerç de serveis entre països i harmonitzar la regulació a nivell europeu. Aquesta directiva afectarà a totes les empreses del sector, llevat de les que estiguin subjectes a una regulació específica a nivell sectorial, com el sector financer, els serveis socials o la sanitat. Els efectes positius que s'esperen de l'entrada en vigor de la directiva són substancials. En l'actualitat, una empresa o un professional que vulgui exportar els seus serveis o que vulgui instal·lar-se en altres països de la Unió Europea s'ha d'informar primer i després s'ha d'adaptar a les regulacions específiques de cada país. La reducció de les barreres d'entrada, i al comerç en general, augmentarà la pressió competitiva sobre les empreses i, per tant, l'eficiència i el creixement del sector.

CORPORATIU
25 Novembre, 2009

Cambodja lluita contra les mines antipersones

La guerra de Cambodja va deixar una dramàtica herència, sobretot a les províncies limítrofes amb Tailàndia: l’existència d’una persona mutilada per aproximadament cada 90. Malgrat l’enorme treball que actualment es duu a terme per desminar el terreny, avui a Cambodja encara hi ha tres accidents de mina diaris i el nombre de mines disperses pel territori d’aquest país supera fins i tot el d’habitants. L’Obra Social ”la Caixa” dóna suport, a la regió cambodjana de Battambang, a un projecte per a la rehabilitació de persones mutilades per les mines. S.A .R la Infanta Doña Cristina, directora de l’Àrea Internacional de la Fundació ”la Caixa”, fa aquests dies una visita de seguiment a un dels projectes impulsats pel Programa de Cooperació Internacionalde l’entitat financera a Cambodja.En el marc del viatge, la infanta Cristina també ha presentat, a la reunió anual de la GAVI al Vietnam, els avenços de l’Aliança Empresarial per a la Vacunació Infantil, liderada a Espanya per ”la Caixa” i en la qual participen ja 140 empreses. Aquests dies, a CaixaForum Barcelona s’hi exposa la mostra “Cambodja, terra d’esperança”, que descriu la realitat del país a través de les fotografies de Gervasio Sánchez, Premi Nacional de Fotografia el 2009. A la imatge, la Infanta Doña Cristina i Kike Figaredo, missioner jesuïta i responsable de la iniciativa, durant la seva visita a la província cambodjana de Battambang.

INNOVACIÓ
18 Novembre, 2009

Oficines i caixers en realitat augmentada

Mai ha estat tan senzilla com ara la cerca d’un caixer automàtic o d’una oficina. Mitjançant la realitat augmentada, l’usuari pot localitzar les oficines i caixers de “la Caixa” veient-ne la posició superposada a la imatge real que apareix a la càmera del mòbil, i la distància a la qual es troben. De moment, l’aplicació està disponible per a Android i, en breu, per a iPhone (terminals que incorporen GPS i bruíxola, tot i que s’espera que en poc temps surtin al mercat d’altres terminals HTC, com ara Motorola i Samsung). D’altra banda, “la Caixa” ha creat el primer sistema de localització d’oficines i caixers que funciona a través dels propis caixers, Internet i també a través del telèfon mòbil. Per localitzar una oficina o un caixer per Internet només cal accedir al portal de “la Caixa” i introduir la teva adreça actual o el codi postal i, en uns segons, el sistema t’indica la ubicació de les oficines o caixers més pròxims, així com el número de telèfon, la disponibilitat de caixers accessibles i l’oferta de serveis. El sistema funciona igual en el cas de la localització a través de caixers, ja que existeix un menú específic amb els mateixos paràmetres que a Internet. El funcionament en mòbils és similar, però, a més, ofereix la possibilitat de trucar directament a l’oficina i, sobretot, permet la localització per GPS mitjançant mapes interactius. L’aplicació, disponible en iPhone, l’Android de Google i Blackberry, localitza la ubicació actual del mòbil i va indicant el recorregut a seguir per trobar la sucursal o el terminal més pròxims.

INNOVACIÓ
11 Novembre, 2009

Turquia, una porta oberta a Àsia

Turquia és un país que, gràcies a la seva posició geogràfica privilegiada, constitueix una important porta d’entrada dels països europeus al mercat asiàtic occidental. Les perspectives econòmiques de Turquia a mig termini són favorables, atès que es beneficia de la seva posició estratègica per a les relacions comercials i dels avantatges competitius com a país emergent. A banda d’això, Turquia s’està convertint, cada vegada més, en una de les destinacions turístiques principals. “la Caixa” acaba d’obrir una oficina de representació a Istanbul, que serà un punt de suport per a les accions comercials que la xarxa d’oficines de “la Caixa” du a terme davant empreses espanyoles amb activitat a Turquia, i a més, actuarà com a enllaç amb les empreses i institucions financeres locals per orientar als clients de “la Caixa” en els seus projectes en el país. El mes d’abril, Joan Maria Nin, Director General de “la Caixa”, va signar un acord de cooperació amb l’Agència Turca de Promoció d’Inversions Estrangeres (ISPAT), amb l’objectiu d’incrementar les relacions econòmiques entre els dos països. L’acord també facilitarà la transferència del coneixement per mitjà del finançament de cursos de formació d’alts càrrecs de l’oficina del primer ministre del país, amb el suport de l’Obra Social de “la Caixa”, l’Institut Espanyol de Comerç Exterior (ICEX), la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i l’esmentada agència turca. "la Caixa" ha inaugurat aquest any, a Casablanca, la primera sucursal d’una entitat espanyola al Marroc, i ha posat en marxa la seva oficina de representació a Xangai (Xina), que s’uneix a la que ja disposava a Pequín. “la Caixa” també està representada a Londres (Regne Unit), París (França), Brussel•les (Bèlgica), Milà (Itàlia), Stuttgart i Frankfurt (Alemanya), i Porto (Portugal). També té previst obrir noves oficines de representació a Delhi (Índia), Alger (Argèlia) i Dubai (Emirats Àrabs). A la fotografia, d’esquerra a dreta, el Director Executiu d'Internacional de "la Caixa", Ignacio Álvarez-Rendueles; l'Ambaixador d'Espanya a Turquia, Joan Clos; i el Director de l'Oficina de Representació a Istanbul, Carlos Morales.

CORPORATIU